Pět nádob pod kapotou automobilu

Nedostatek provozních kapalin automobilu může mít za následek nesprávnou funkci částí vozu nebo jeho úplnou nepojízdnost. Víte, které kapaliny pravidelně kontrolovat? 

Většina automobilů má pod kapotou pět nalévacích míst pro doplňování důležitých provozních kapalin. Pro motorový olej, brzdovou kapalinu, chladící kapalinu, hydraulický olej do posilovače řízení a kapalinu do ostřikovačů.

Motorový olej.

Pokud nevěnujete pozornost oleji, může se vám stát, že dojde k zadření motoru. Taková situace je pak nejen velmi nepříjemná, ale také nákladná.
Při měření postavte auto na vodorovnou plochu a nechte motor vychladnout. Hladinu prozradí olej zachycený na vytažené měrce s očkem. Ideální stav je lehce nad polovinou mezi ryskami MIN a MAX. Pokud je potřeba, doléváme olej stejné viskozity, například 10W-40 (víčko pro dolévání je označené typickou olejničkou). Na značce oleje nezáleží, ta stejná být nemusí. Hladina by každopádně po dolití neměla překročit rysku MAX. Jak tomu zabránit? Mezi ryskami MIN a MAX bývá rozsah přibližně jeden litr. Když máte hladinu u rysky MIN, dolejte něco přes půl litru a při příštím vychladnutí motoru stav znovu zkontrolujte. U dolévání motorového oleje platí, že méně je více.

Brzdová kapalina.

Brzdy potřebují pečlivou a pravidelnou kontrolu. Udržením potřebného množství kapaliny v nádržce poskytujeme našemu vozidlu a především sobě bezpečí.
Na rozdíl od dolévání oleje není dolévání brzdové kapaliny úkon pro laiky. Kapalina by hlavně neměla nijak výrazně ubývat! Pokud ubývá, je potřeba zajet co nejdříve do servisu. Proto byste měli vědět, kde v autě nádobka je, a občas hladinu kontrolovat.
Nádobky bývají většinou za motorem na straně řidiče. Víčka bývají žlutá nebo označená žlutým symbolem brzdového obložení, může na nich být nápis DOT s několika čísly. Pokud nádobku nemůžete najít, nezbývá než se podívat do manuálu. Pokud nemá rysky, budete se muset spolehnout na kontrolku, která hladinu hlídá a ohlásí nedostatek: červený symbol brzd s vykřičníkem uprostřed mnohdy znamená zapomenutou zataženou ruční brzdu, ale pokud začně za jízdy blikat a pípat, je třeba okamžitě kapalinu zkontrolovat. Jakmile je pod ryskou MIN, volejte servis, jestliže je nad ní, nejspíš do něj ještě zvládnete pomalu dojet sami, ale pozor, brzdy už v takovém případě nemusí fungovat naprosto spolehlivě.

Chladící kapalina.

Chladící kapalina je nezbytnou součástí vozidla a jak její název napovídá, slouží k ochlazení motoru a také zabraňuje vzniku vodního kamene. Je nezbytné chladící kapalinu měnit, protože postupem času snižuje své pH, čímž dochází ke vzniku rzi.

Nádržku s chladící kapalinou najdeme podle modrého víčka. Auto by stejně jako při měření oleje mělo stát na rovině, ale nemusí být nutně studené. Výška hladiny se s teplotou mění jen málo. Kontroluje se opět podle rysek zvnějšku nádobky. Kapalina je většinou barevná, takže je dobře vidět. Pokud je na minimu, může to signalizovat její únik. Dolévat můžete destilovanou vodou nebo kapalinou stejné barvy (modrá, červená nebo modrozelená). Při doplňování každopádně dejte pozor, z otevřené nádobky může stříkat horká voda, která může mít až 120 stupňů – má vyšší bod varu než voda. Když musíte dolévat, nechte vůz raději vychladnout na měně nebezpečnou teplotu.

Výměna je vhodná po dvou letech a je dobré svěřit ji do rukou odborníkovi, který umí kapalinu také ekologicky zklikvidovat.

Posilovače řízení.

Většina aut na našich silnicích má hydraulický posilovač řízení. Nádobka na řídký hydraulický olej do posilovače je většinou z plastu a na kovovém víčku bývá označena například nápisem Power steering fluid. Má také vyznačeny minimální a maximální hladiny. Nedostatek kapaliny v posilovači se přihlásí také tím, že vám jde ztuha volant. Jestli je opakovaně nutné dolévat, znamená to problém s těsností systému. A tmavá barva kapaliny signalizuje nutnost výměny.

Ostřikovače.

Tahle nádobka se vyprazdňuje nejčastěji. Včasné doplnění rozhodně nepodceňujte, vyhnete se tak problémům se zacákaným sklem, přes které není vidět. Svědomití řidiči s sebou vozí zásobu náhradní kapaliny v autě.