Mám pneumatiku opravit nebo vyměnit?

Defekt pneumatiky se může přihodit kdykoliv a kdekoliv. Bez ohledu na to, jak staré jsou Vaše pneumatiky, jsou bohužel vždy náchylné k poškození hřebíky nebo jinými nečistotami na silnici. Možnost opravit poškozenou pneumatiku namísto její výměny bude záviset na tom, jak velký je defekt, kde je defekt umístěn a jak rychle zjistíte poškození. Jistě, oprava pneumatiky je nákladově nejefektivnějším řešením, ale ne na úkor Vaší bezpečnosti a bezpečnosti Vašich cestujících.

Prvním faktorem při rozhodování o tom, zda je možné opravit pneumatiku, je doba po kterou jste na ní jeli, než si všimnete defektu a zareagujete na něj. Jízda po krátkou dobu s nízkou nebo prázdnou pneumatikou může vážně poškodit boční stěny pneumatiky a způsobit její skryté poškození. Před jakoukoli opravou bude nutné pneumatiku důkladně zkontrolovat úplnou demontáží.
Dalším faktorem bude velikost, umístění a typ defektu pneumatiky. Průmyslové směrnice obvykle umožňují bezpečnou opravu propíchnutí do průměru ¼ ”, podle místa poškození. Jakékoli proražení bočnice nebo osazení pneumatiky nelze opravit bez ohledu na velikost. Pokud je defekt nepravidelný, dlouhý a rovný nebo větší než ¼ ” v průměru, pneumatika není vhodná pro opravu. Dlouhé řezy mohou znamenat poškození pásů pneumatiky, což má za následek snížení životnosti pneumatiky.

Jak postupovat při defektu pneu?

Pokud zjistíte, že jste píchli, a z pneu uniká vzduch, ihned zastavte u krajnice nebo v odstavném pruhu. S píchlou pneumatikou byste stejně daleko nedojeli, proč tedy zbytečně riskovat bezpečnost? Poškozenou pneumatiku vyměňte za rezervu, nebo se obraťte na asistenční službu. Ve výhodě jsou řidiči, kteří jezdí na run-flat pneumatikách. Díky jejich dojezdové vlastnosti nejspíš zvládnou dorazit do nejbližšího pneuservisu. Na druhou stranu nevýhodou run-flat pneumatik je fakt, že se nedají opravit.

Opravit nebo vyměnit?

S poškozenou pneumatikou zamiřte co nejdříve do pneuservisu. Odborníci zhodnotí rozsah škody a poradí, jestli je pneumatiku možné opravit. Včasnou návštěvu servisu nepodceňujte. Drobné poškození někdy odhalíte až při pravidelné kontrole tlaku v pneumatikách. Pokud byste ale na poškozené a podhuštěné pneu dále jezdili, mohou se narušit další části pláště a škoda bude závažnější. Možná Vás také napadne použít speciální sprej na opravu pneu. To ale nedoporučujeme. Poslouží sice jako nouzové dočasné řešení, ale později může snížit účinnost opravy v pneuservisu.
Někdy je poškození pláště tak rozsáhlé, že je pneumatiku potřeba vyměnit za novou. Anebo je oprava pneu drahá a nevyplatí se. Pokud pneumatiku nemůžete opravit levně, vsaďte raději na nákup nové. V dnešní době jsou levné pneu stejně kvalitní jako ty od předních světových výrobců.

Jak snížit riziko defektu?

Kontrolujte pravidelně nahuštění pneumatik. Pokud jezdíte na podhuštěných pneu, riziko defektu se několikanásobně zvyšuje. Vyplatí se také pravidelná kontrola dezénu. Odstraňte ze vzorku všechny ostré předměty, které by pneumatiku mohly poškodit.
S opravou pneu či nákupem levných pneu Vám v našem pneuservisu rádi poradíme.