Co je to DPF?
DPF je zkratka pro „filtr pevných částic“. Stejně jako všechny filtry je úkolem DPF nechat proudit vzduch a zároveň odfiltrovat špinavé částice. Pokud se díváte pod dieselové auto, nákladní auto nebo dodávku, je DPF zařízení další „skříňkou“ součástí výfukového systému.
Poté, co výfukové plyny opustí motor, DPF shromažďuje saze / částice nafty a další nepříjemné částice na cestě dolů výfukovým potrubím. To zabraňuje jejich úniku do životního prostředí. Filtr pevných částic dokáže odstranit více než 85 % nečistot z výfuku a snížit tak škodlivé emise.
V mnoha zemích se přidání DPF do výfukových systémů dieselových vozidel stalo průmyslovým standardem kolem roku 2009, protože výrobci automobilů přijali nové zákony o emisích.
Filtr DPF fyzicky zachycuje částice sazí a popela do sítě nebo síťoviny ve filtru, stejně jako cigaretový filtr shromažďuje dehet. Je to poměrně jednoduchá technologie, nic převratného. Jen filtr v držáku. Nicméně materiály použité k VÝROBĚ samotného filtru JSOU luxusní, hi-tech laboratorní materiály, které nemůžete jen tak vyrobit kdekoli. Umožňují průchod vzduchu, ale otvory musí být dostatečně malé, aby zachytily znečištění.
A tady je ten problém; tyto drobné dírky ve vesmírném materiálu se časem ucpou, což znamená, že jimi nemůže proudit žádný vzduch, celý systém začne couvat a vaše dříve zdravé vozidlo začne být ovlivněno mnoha znatelnými způsoby, jako je ztráta energie, špatná účinnost a další problémy. Dlouhodobá jízda s ucpaným DPF vám zničí motor. Na rozdíl od jiných typů filtrů na vozidle však drahé materiály použité k jejich výrobě znamenají, že nemůžete DPF jen tak vyhodit a koupit si nový, aniž byste zaplatili nehoráznou cenu. Nejsou levné.
Filtr je také zavařen do ocelové krabice, takže je obtížné se k němu dostat. Je to práce, která vyžaduje speciální nástroje a zvedák, ne něco, co chcete dělat na zádech na příjezdové cestě.
Jak tedy problém se zaneseným DPF vyřešíme? No, existuje několik různých věcí.
Rozdíl mezi REGENERACÍ a ČIŠTĚNÍM DPF
Za prvé, protože konstruktéři vědí, že se DPF ucpe, už zabudovali systém, který může pomoci. Senzory měřící tlak a teplotu ve výfukovém systému informují ECU (Electronic Control Unit – palubní počítač vašeho vozidla), že se DPF ucpává. ECU poté změní způsob, jakým motor funguje, aby se výfuk rozžhavil a spálil částice na drobný popel, který pak vyfoukne ven z jednotky.
Obvykle to dělá, když vozidlo jede rychlostí po dálnici, takže dodatečné teplo je řízeno prouděním vzduchu při jízdě rychlostí. Může to udělat několikrát. Tento proces se nazývá REGENERACE a může to udělat několikrát.
Na přístrojové desce se obvykle zobrazuje symbol jako tento, který vám sděluje, že proces probíhá.
Pokud však nejezdíte dostatečně dlouho, systém nemusí mít dostatek času na správné zacyklení. Udělejte to dostatečně často, zaregistruje se to jako porucha a kontrolka zůstane svítit. V tuto chvíli s tím musíte něco udělat.
REGENERACE / ČIŠTĚNÍ DPF
Běžně se používají dva různé typy regenerace DPF – AKTIVNÍ a PASIVNÍ.
Každý typ musí splňovat podmínky pro spuštění regenerace, obvykle jde o kombinaci teploty motoru, otáček a otáček. Motor musí dosáhnout normální provozní teploty, jet rychlostí vyšší než 65 km/h a otáčky motoru jsou vyšší než 2500 ot./min. Více zablokování znamená více času cyklování.
Podmínky regenerace DPF
- Motor za normální provozní teploty
- Minimálně 65 km/h
- Minimálně 2500 ot./min
- Držíme palce!
Různé typy regenerace.
AKTIVNÍ REGENERACE (Stává se běžným standardem u automobilů)
ECU spouští vstřikování paliva s přídavným spalováním (palivo jde do DPF místo hoření). Tím se zvýší teplota, uvaří saze a částice usazené ve filtru. Je zřejmé, že tato technika může způsobit vyšší spotřebu paliva, než je obvyklé.
PASIVNÍ REGENERACE (obvykle na nákladních automobilech)
K pasivní regeneraci DPF dochází automaticky při jízdách na dálnici, když je teplota výfukových plynů vysoká. Mnoho výrobců automobilů přešlo na aktivní regeneraci, protože motoristé ve městech obvykle nejezdí dlouhé vzdálenosti dálniční rychlostí. Pasivní regenerace často vyžaduje také DPF aditivum (viz níže).
NUCENÁ REGENERACE (Oprava napůl v dílně)
Nucená regenerace je způsob čištění DPF pomocí procesu údržby, který byl zabudován výrobcem vozidla. Tento proces může spustit pouze hlavní prodejce / mechanik se správnými nástroji a přístupem k řídicím systémům počítače vozidla.
Zahrnuje vytvoření cyklu čištění DPF v dílně, který po značnou dobu provozuje vůz při vysokých otáčkách. ECU zajišťuje, že tento cyklus zahřeje DPF filtr na extrémní teplotu a spálí obsah filtru.
V některých případech ECU vstřikuje palivo do procesu dodatečného spalování k dosažení těchto teplot. Ve většině případů bude nutné vyměnit motorový olej, protože vozidlo doslova „uvaří“ mazivo.
Strojové čištění DPF
To zahrnuje vyjmutí jednotky a její připojení k velkému specializovanému „vakuovému“ stroji, který používá ultrazvuk a chemikálie k rozbití a výbuchu DPF. Jednotka bude muset být odstraněna z vozidla někým, kdo ví, co dělá, a poté odeslána do společnosti, která má jeden ze strojů na čištění. Celkové náklady na odstranění, kurýrní službu, čištění a opětovnou montáž jsou obvykle stále výrazně nižší než náklady na výměnu DPF.
Pokud nyní chcete vědět, jak fyzicky vyčistit DPF sami, přečtěte si níže.
CO JE TO DPF ADITIVA?
Někteří výrobci používají aditivum DPF, které se automaticky přidává do paliva. Toto aditivum zvyšuje šanci na úspěšnou regeneraci DPF.
Aditivum umožňuje „spálení“ sazí a popela při mnohem nižší teplotě než při aktivní regeneraci. Aditivum se obvykle vyměňuje během servisu jako součást výrobních směrnic.
Existují „volně prodejné“ přísady do DPF, které lze přidat do palivové nádrže. Tyto také tvrdí, že pomáhají snižovat teplotu, kterou saze spálí. Tyto produkty mají různé stupně účinnosti, ale žádný z nich nebude fungovat, jakmile DPF dosáhne zablokovaného stavu.
Žádný z nich nedoporučujeme.
PROČ JSOU FILTRY PEVNÝCH ČÁSTIC TAK DRAHÉ?
DPF filtry obsahují jemnou síťovinu, která funguje jako síťka. Tato síť shromažďuje saze a částice motorové nafty a zabraňuje jejich úniku do vzduchu. Moderní DPF filtry jsou vyrobeny z různých materiálů, jako je matrice z porézního keramického materiálu, karbid křemíku nebo kovová vlákna. Vzhledem k použitým materiálům a složité konstrukci konstrukce může samotný filtr často stát i několik tisíc.
JAK DLOUHO BY MĚL VYDRŽET DPF?
Životnost DPF je velmi těžké změřit mnoha faktory, ale očekávejte, že DPF u průměrného vozidla vydrží 50 tisíc km+ od nového. Pro občasného městského řidiče to může být podstatně dříve kvůli zvýšené hladině sazí a schopnosti regenerace DPF za normálních jízdních podmínek.
MOHU SVŮJ DPF SÁM ČISTIT PRODUKTEM?
Jediný způsob, jak účinně vyčistit DPF, je speciální stroj. Tyto stroje jsou průmyslové úrovně a jsou provozovány z profesionální dílny. Fungují jako velký vysavač s připojenou chemickou lázní.
CO MÁM DĚLAT, KDYŽ ZOBRAZÍ KONTROLKU DPF?
Proces regenerace filtru se bude lišit v závislosti na modelu a značce vašeho vozu. Pokud nevíte, jak vyčistit DPF, pak vám doporučujeme vyhledat radu na široké škále návodů a fór klubů vlastníků.
Selhání správné regenerace DPF může vést k nákladné ruční regeneraci nebo v nejhorším případě k poruše zařízení. Informace o tom, jak regenerace probíhá, najdete v části výše, ale důrazně doporučujeme, abyste si promluvili s mechanikem, než budete plýtvat časem a palivem.
SVÍTÍ VÝSTRAŽNÁ KONTROLKA DPF A KONTROLA MOTORU / ŘÍZENÍ (VAROVNÉ KONTROLKY MOTORU)
U většiny vozidel se rozsvítí varovná kontrolka DPF, aby vás upozornila, že se jednotka zablokuje a vyžaduje regeneraci. Když vůz splní své podmínky pro regeneraci, pokusí se nahromaděné saze spálit pomocí aktivní nebo pasivní regenerace. Pokud k regeneraci nedojde nebo selže, může se vám na přístrojové desce zobrazit další kontrolka ve formě kontrolky řízení motoru nebo kontrolky kontroly motoru. K tomu obvykle dochází, když je vůz za bodem, ve kterém může normálně nastat regenerace, a znamená to, že návštěva prodejce/servisu je v pořádku.
MÁM DPF, JAKÝ MOTOROVÝ OLEJ MÁM POUŽÍT?
Pokud máte DPF, vždy používejte motorový olej schválený výrobcem. Většina výrobců specifikuje oleje s nízkým SAPS. Oleje s nízkým obsahem SAPS jsou speciálně navrženy tak, aby měly nízký obsah sulfátového popela – vedlejšího produktu spalování nafty, který způsobuje ucpání „síťky“ DPF. Rovněž se doporučuje zajistit, aby byl váš olej vyměněn v souladu s doporučenými pokyny výrobce.
CO MŮŽE ZPŮSOBIT BLOKOVÁNÍ DPF?
Vadný / poškozený EGR ventil
Nejsou to jen vaše řidičské návyky, které mohou způsobit zablokování vašeho DPF. Pod vaší kapotou sedí další malý gremlin, který by mohl být příčinou všech vašich potíží s DPF… váš EGR ventil.
EGR ventil je malá součást motoru, která recirkuluje část vašich výfukových plynů zpět do motoru. Tento proces je primárně zaměřen na snížení úrovně oxidu dusného (NOx) vypouštěného výfukovým systémem.
V průběhu času se ventily EGR mohou zablokovat sazemi a uhlíkem, které jsou určeny k recirkulaci, což může způsobit, že se zařízení otevře nebo otevře déle, než by mělo.
Vadný EGR ventil, který je zaseknutý otevřený, zvýší množství pevných částic, sazí a karbonu, které mají být přiváděny zpět do motoru, což zase zvyšuje množství pevných částic produkovaných motorem a způsobí zablokování vašeho DPF mnohem rychleji, než se očekávalo.
Vadný ventil EGR často způsobí chybový kód v ECU a může také způsobit hrubé volnoběhy vozu. Doporučujeme vám nechat si zkontrolovat EGR, pokud se vám opakuje regenerace DPF nebo časté kontrolky DPF.
Přečtěte si více o tom, jak EGR ventily fungují a jak mohou ovlivnit váš DPF i motor zde.
MOHU VYJMOUT SVŮJ DPF?
Odstranění DPF způsobí chybu ECU, a proto bude služba s největší pravděpodobností zahrnovat i odstranění chyby a související programování ze softwaru ECU.
JE MŮJ DPF FILTR V ZÁRUCE?
Mnoho výrobců a poskytovatelů záruk považuje DPF za spotřební materiál. Náklady na výměnu nebo regeneraci filtru obvykle nejsou hrazeny.